Fotorádce

Van Dyke - sepiový tisk

NÁVOD   VAN DYKE - sépiový tisk zobrází se ve formátu PDF kliknutím na obrázek horní je podrobný popis  a dolní je obrazový
VANDYKE NÁVOD
VANDYKE NÁVOD
VAN DYKE OBRAZOVÝ PRŮVODCE
VAN DYKE OBRAZOVÝ PRŮVODCE

Kyanotypie - cyanotypie

NÁVOD KYANOTYPIE zobrazí se kliknutím na obrázek - fotmát PDF
Návod KYANOTYPIE
Návod KYANOTYPIE
Kalkulátory  hloubky ostrosti pro 8´x 10´
Kliknutím na obrátek se otevře soubor PDF s kalkulátorem, který stačí vytisknout na tuhý papír. Vystřihnout a spojit ve středu. Otáčením nastavíme na zaostřený bod a podle clony odečteme hloubku ostrosti.
KALKULÁTOR  HLOBKY  OSTROSTI f = 300/210 mm
KALKULÁTOR HLOBKY OSTROSTI f = 300/210 mm
KALKULÁTOR  HLOBKY  OSTROSTI f = 450 mm
KALKULÁTOR HLOBKY OSTROSTI f = 450 mm

OLEJOTISK

olejotisk_prirucka.jpg

KOPIE PŘÍRUČKY z R.1921 zobrazí se kliknutím - fotmát PDF

BROMOLEJOTISK

titul INTER.jpg

KOPIE PŘÍRUČKY z R.1923 zobrazí se kliknutím - fotmát PDF

Filmy, chemie, a rádce do fotokomory

LUCKY 100 a 400

luckyfilme_o.jpg
Lucky - jsou v Číně licenčně vyráběné filmy Kodak. Dostupné jsou ve svitku a v kinofilmu. Vykazují poměrně vysokou kvalitu a připočteme-li velmi příznivou cenu - mají velmi výhodný poměr cena - výkon.. V každém případě je řadím kvalitativně o třídu výš než filmy Foma a přitom jsou za stejnou, ne-li nižší cenu.

Důležité upozornění: před vyvoláním filmy LUCKY nepředpírejte. Předeprání, jinak doporučené pro většinu filmů, ZVÝŠÍ ZRNITOST.

Vývojky a příslušné vyvolávací časy:
table1.jpg

Film MACO - ROLLEI - R3 - vyvolávací časy

table2.jpg

Prodloužení expozice pro dlouhé expoziční časy (Schwarzschild):
table3.jpg
Grav spektrální sensitivity
rollei_kopie.jpg
Praktické zkušenosti:
- pozor - při navolávání filmu Rollei na citlivost vyšší 800 ISO je nutno používat LP Supergrain o teplotě 24°C, jinak jsou negativy podvolány.
- pro použití filmů Rollei na citlivost nižší 200 ISO jsem lepších - tj. ostřejších, jemnozrnějších a tonálně bohatších výsledků dosáhl s vývojkou CUBE
- u některých fotoaparátů na svitkový film se mohou vyskytnout problémy s navíjením filmu nebo s nestandardním počtem záběrů ( např o jeden méně nebo nedofocení posledního, či prvního záběru.) Problém je způsoben speciálními antihalačními vrstvami - které film dělají tužší.
- film Rollei doporučuji předepírat, jinak nedochází k rovnoměrnému provolání všech 3 vrstev a film je náchylný k podvolání. ( Předeprání - před vlitím vývojky nejdříve vlejte do tanku vodu a cca 1 min. překlápějte. Poté vodu vylijte a dále standardně vyvolávejte. Voda musí mít stejnou teplotu jako posléze vlévaná vývojka)
- Rollei mne díky své spektrální citlivosti a tím i převodu barev do ČB fascinoval. Úžasná je jeho citlivost až k 730 nm čímž umožňuje práci s tmavým červeným filtrem. Dramatické fotografie krajiny - přitom ještě stále ne infra - jsou fantastické.


MACO negativ vývojky

LP SUPERGRAIN 1+7 - Phenidol-Hydrochinonová, jemnozrnná a přitom velmi ostrá, vyrovnávací (až 2 EV), koncentrát

Vyvolávací časy (min):
table4.jpg
pro teplotu 20°C; překlápění prvních 30s a dále 1*za 30s; Gamma 0,55

Rotační vyvolání – zkrátit čas o 10%, ředit 1+7



LP CUBE XS 1+4 extrémně jemnozrná, vhodná především pro klasické krystaly. Podává neuvěřitelně bohatou škálu polotonů a extrémně jemné zrno. Používám především na podvolávání než na určenou citlivost filmů.

Vyvolávací časy (min):
table5.jpg
pro teplotu 24°C; překlápění prvních 30s a dále 1*za 30s; Gamma 0,55

Rotační vyvolání – zkrátit čas o 10%, ředit 1+4

IR 820c/400


Rollei IR 820c/400


Jedná se o nově vyráběný infrafilm od firmy Maco. Tento film nahrazuje stávající IR 820c/100. Jak název napovídá, jedná se o film s jmenovitou citlivostí 400 ISO. Je to film kategorie Rollei. Velmi hezkých výsledků jsem dosáhl i při fotografování bez IR filtru (fotografie bez filtru je pak pochopitelně bez IR efektu). Vyvolávací čas v LP Supergrainu (1+7) je 6 min.




Návod na IR

Pokud máte zájem se o infrafotografii, především jak na ni s filmem 820c/100, kterého je va svitku stále dostatek, dozvědět více, klikněte sem. Obecné postupy jsou shodné i pro nový 820c/400 - poze citlivost 100 nahraďte citlivostí 400. Pozor film AURA již není k dispozici a asi již ani nikdy nebude.

Planfilm Foma 100 versus FP4 a pár poznámek k HP5

Foma 100 je poměrně hodně kontrastní a snadno ztrácí kresbu ve stínech. V tonálně shodných plochách (např. obloha) vytváří prapodivné "kocoury". Na emulzi jsem občas objevil kazy a celkově mi emulze oproti FP4 příjde méně odolná. Podložka je na ohyb měkčí než u FP4. Film bych dále používal pouze na méně kontrastní záběry s členitým obrazem.
FP4 - žádnou z výše uvedených neduh Fomy nemá. Přiměřeně kontrastní pro nekontrastní scény, bez kazů emulze, na příjemně tuhé podložce. Oproti Fomě jsem ale dostával o něco krytější negativy. (Tam kde byla Foma exponovaná akorát, byla FP4 krytější.) FP4 - budu dále používat jako univerzální (základní) film, pro většínu záběrů (ateliér i plenér).

HP5 - tonálně bohatší než FP4, vhodná pro kontrastnější scény. V některých případech bylo potřeba zpracovat kontakt na tvrdší gradaci fotopapíru pro získání "šťavnatějšího" výsledku. Na práci je to film stejně příjemný jako FP4. Upozornil bych ale na větší nároky na techniku při práci s tímto filmem. Především na správný chod závěrek - v krátkých časech - (při práci s citlivostí 400 ISO) - jsou rozdíly expozice propastnější, než u dlouhých časů. Dále jsou kladeny větší nároky na světlotěsnost kazet. Film budu dále používat jako doplňkový k FP4 a exponovat ho budu ale rovněž na citlivost 100 ISO.

Při práci je však potřeba zohlednit i cenu fotomateriálu a právě poměr cena/výkon má Foma velmi příznivý. Pouze je potřeba odhadnout typ záběrů na který není vhodná.

Maco film RETRO

Jedná se o nový film kategorie Rollei, s jemným zrnem a bohatými polotóny, s Panchromatickým převodem barev do ČB a klasickou emulzí. Název Retro je pravděpodobně odvozen od jemnosti podání polotonů. Vžádném případě se nejedná o film mající napodobovat atmosféru zašlých časů. Film je vyráběn v citlivosti 100 a 400 Iso. Vyvolávací čas pro LP Supergrain 1+7 a 20°C pro gama 0,5 je 5 min. V zásobě je skladem momentálně kinofilm.

Fotopapít Kentona Kentmere

Ozkoušel jsem ČB fotopapír Kentona Glossy D.Wt.2 - papír na FB podložce s pevnou gradací 2. Nadchl mne především velmi příjemný teplý tón syté černé a přitom široká škála šedé i bílá. Vše na fotografii, jak jsem si představoval - v kombinaci s pozitivní vývojkou Maco Brom 3 . Pro testování jsem volil kontaktní kopii 18*24 Fomapan 100. Z gradace 2 jsem měl obavy, ale zdá se mi, že uváděná 2 je v reálu spíše NORMÁL. Pozor - papír je při delším praní náchylný na odření, proto je potřeba v konečné fázi fotografického procesu opatrnosti a jemného zacházení. V žádném případě nedoporučuju stírání vody.

Acros Fuji 100

Opět jsem pokusil teno film. Vyvolával jsem tentokrát v Methol - Pyrokatechinu a výsledky jsou konečně zdá se uspokojivé. Ozkoušel jsem i dlouhou expozici - dle výrobce není do 2 minut expozice potřeby oprav (Sch. koficient) a zdá se to být pravda.

LP SELENIA - návod k použití

LP SELENIA – MACO selenový tónovač
NÁVOD K POUŽITÍ
Selenový tonovač je celosvětově mezi fotografy velmi oblíben. O účincích tohoto tónovače nejen na fotografie, ale i na filmy píše ve svých knihách např. i Ansel Adams.Jedním ze základních vlastností selenového tónovače je prodlužování životnosti fotografií, zhotovených především na barytovém papíře. Kromě prodloužení životnosti fotografií můžete užitím selen-tonovače dosáhnout na fotografiích syté černé (D max).

LP-Selenia tónovač je doporučen použít s fotopapíry pro ČB fotografii od firem: Orientál, Agfa, Foma, Fotre, Kentmere, Ilford, Maco, Mitsubishi a Kodak.

Balení:
LP Selenia je na trh dodáván jako koncentrát v 1 litrovém balení, nebo v ½ litrovém balení. Toto půllitrové balení je v sadě ještě děleno na dvě 250ml lahvičky.

Teplota pracovní lázně:
Teplota lázně má na průběh tónování (společně s koncentrací roztoku) zásadní vliv. Teplota tónovací lázně by měla být o něco vyšší, než teplota prací vody, ze které bereme fotografie k tónování. Za doporučené se považuje teplota tónovače 24°C při teplotě prací vody 20°C .

Praní fotografií před tónováním:
Velmi důležité je, aby z emulze fotopapíru byly dokonale odstraněny všechny kyselé složky, především tedy jde o zbytky kys. ustalovačů. Doporučená doba vypírání fotografií před tónováním je 20 min. Při použití neutrálních ustalovačů je možno dobu praní zkrátit na 2-3 min.

Ředění a doba tónování:
Standardní ředění tónovače se pohybuje v rozmezí mezi 1+19 až 1+38. (vysvětlení:1+19 znamená, že např. 200 ml pracovního roztoku vznikne smícháním 10 ml koncentrátu PL Selenia s 190 ml vody. Pokud chcete mít zaručenou stálost výsledků, použijte pro ředění vodu destilovanou) Tónované fotografie následně nesušte při teplotách vyšších 65°C .
1) Tónování pro zvýšení životnosti fotografií:
Ředění 1+19, v žádném případě ne silnější koncentrát, doba tónování 1-2 min. ne déle. Dodržte teplotu tónovací lázně 24°C, vyvarujte se především chladnější lázně. Bedlivě dodržte postup praní fotografie před tónováním. Pouze při dodržení těchto postupů bude fotografie ochráněna a přitom na ní nebudou okem pozorovatelné změny.
2) Tónování pro dosažení maximální černé:
Ředění 1+19 ne silnější koncentrát, doba tónování 2-3 min. ne déle, teplota tónovací lázně 24°C ne chladnější. Tónování bude probíhat na každém typu fotopapíru částečně odlišně a proto je potřeba si výsledky tónování předem ozkoušet. Pokud ponecháte papír v lázni déle než optimální dobu, může se max. zčernání opět začít ztrácet. Je proto dobré mít pro vizuální kontrolu krom tónované fotografie ještě vzor na porovnávání.
3) Tónování s barevným nádechem:
Je proces velmi proměnlivý, je závislý na typu fotopapíru, vývojky, ustalovače a vždy je potřeba k výsledku dospět na základě zkoušek. Je možno tónovací proces začít s pracovním roztokem o vyšší koncentraci např. 1+ 3 a po získání požadovaného odstínu fotografii přenést do roztoku o slabší koncentraci např. 1+9. Před tónováním je možné fotografii i vybělit běličem pro sépiový tónovač (LP Sepiatoner) a následně tónovat selenovým tónovačem. Pro získání obrazu však bude potřeba dobu tónování volit cca půl hodiny. Tónovat je možné i fotografie zpracované tzv. Lith procesem, tedy fotopapíry zpracované např. vývojkou LP-Superlith. (vhodné fotopapíry pro tento proces jsou např. Fomatone MG, nebo Orientál VC-FB-WT)

Praní po tónování:
Po tónování je nutné papíry dobře vyprat v pomalu proudící vodě. Po krátkém tónování minimálně 20-30 minut, po delším až 60 minut. Teplota prací vody se doporučuje kolem 20°C .

Vydatnost:
V 1 litru pracovního roztoku tónovače v závislosti na fotopapíru a teplotě tónovače lze zpracovat:
při ředění 1+19 - cca 100 listů 18x24 cm
při ředění 1+3 - cca 300 listů 18x24 cm

Životnost:
Koncentrát v originál uzavřené lahvi má životnost 6 let. Životnost koncentrátu po otevření lahve je minimálně půl roku. Pracovní roztok by měl být použit v den kdy byl namíchán.

Skladování:
Skladujte v uzavřené lahvi při pokojové teplotě ( teplotní rozsah pro transport 5- 30°C )
Bezpečnostní upozornění:
LP Selenia obsahuje Ammoniumsulfit do 10% a Natriumselenit do 3%

Pro bezpečnou práci dodržujte bezpečnostní pravidla. Jde především o:
- zamezte přímému styku tónovače s pokožkou, užívejte ochranné gumové rukavice.
- zabraňte zasažení očí, užívejte vhodné ochranné pomůcky
- při práci s tónovačem zajistěte větrání a přívod čerstvého vzduchu do místnosti kde pracujete.
- při práci s tónovačem nejezte ni nepijte, zabraňte jeho požití
- dodržte pracovní postup
- zabraňte neodborné manipulaci, chraňte před dětmi
- nepřimíchávejte do tónovače žádné další substance
- EU Bezpečnostní list pro PL Selenia naleznete v PDF podobě na Maco - Homepage http://www.maco-photo.de/
Výrobce:
MACO PHOTO PRODUKTS – oddělení HANS O. MAHN CO. KG, Brookstieg 4, 22145 Stapelfeld - Německo
Hotline: 040-237 008-88; Mail: photo@mahn.net
 

Doporučit známému

Vaše jménoVáš e-mailCílový e-mail
IVAN NEHERA, 517 02 Kvasiny 321, tel. +420 606 604 832,  nfoto@post.cz
Vygenerováno Marketingovým a publikačním Systémem Animáto.
O mněFotografování - profeseFotografování - volná tvorba


FotorádceTechnikaKontaktyCeníkyOdkazyEvidence negativů
photogra.jpg
Fotky vpravo nahoře
Rychlá poptávka
Jméno *
E-mail *
Text
Položky s hvězdičkou jsou povinné.
Fotky vpravo dole
Fotograf
Ivan Nehera
Přidat k oblíbeným